Acum, noi îi vedem pe daci cam la fel cum îi vedeau, probabil, şi înalţii funcţionari ai Romei imperiale: nişte barbari care hălăduiau prin sălbăticia munţilor. Trebuie totuşi să recunoaştem că restul lumii antice îi trata cu mult mai mult respect. Herodot spunea despre ei: “Geţii sunt cei mai viteji şi mai drepţi dintre traci. După indieni, neamul tracilor este cel mai mare; dacă ar avea o singură conducere şi ar fi uniţi în cuget, ei ar fi, după părerea mea, de neînfrânt”. Iar dacă Herodot avea în vedere coeziunea politică înseamnă că, la fel ca în zilele noastre, Peninsula Balcanică era şi pe timpul său “butoiul cu pulbere” al Europei. Mai târziu, prin secolul al Vl-lea d.Hr., cronicarul Iordanes nu a ezitat să-i transforme pe conaţionalii săi goţii în “geţi” şi să le atribuie glorioasa istorie a acestora din urmă. Iar din scrierile sale “Geţii” apar ca nişte luptători viteji care, între două războaie, se îndeletniceau cu studiul filozofiei, medicinei sau astronomiei. Alegerea geţilor ca strămoşi exemplari de cronicarul unui neam care se aflase adeseori într-un contact strâns cu vârfurile civilizaţiei de atunci spune foarte multe despre gloriosul popor al geto-dacilor. Şi lasă în urmă o întrebare tulburătoare: putea un asemenea popor să trăiască în afara unui “circuit cultural”? Cărturarii zilelor noastre sunt convinşi că dacii nu cunoşteau scrierea. O opinie categorică, contrazisă însă de autorii antici. În afara acestora, au mai ajuns însă până în zilele noastre şi nişte documente stranii, numite acum “Tăbliţele de la Sinaia”. Se spune că iniţial au fost câteva sute şi erau turnate în aur, metalul rezervat regilor şi zeilor. Acum, se pare că au mai rămas doar câteva zeci, copii turnate în plumb după originalele antice. În general, savanţii le ignoră şi foarte puţini sunt cei dispuşi să le ia în serios şi să le studieze. Dar dacă aceştia din urmă au totuşi dreptate şi “Tăbliţele de la Sinaia” sunt cu adevărat nişte relicve antice, istoria ultimilor 2.000 de ani ar trebui rescrisă. Povestea acestor vestigii controversate conţine însă şi toate ingredientele unei aventuri poliţiste pe care nici măcar Indiana Jones nu ar rata-o: un tezaur străvechi, capete încoronate, politică, servicii secrete şi aur. Foarte mult aur, pe care vremurile, asemeni unui alchimist neîndemânatic, par să-l fi preschimbat peste noapte în plumb. Ocultată sub zvonuri şi contestări vehemente, istoria recentă a acestor “Tăbliţe” ascunde în spatele ei una dintre cele mai tenebroase afaceri legate de nişte relicve străvechi. O afacere stranie care lasă în umbră recentul scandal privitor la brăţările de aur “braconate” în Munţii Orăştiei. Singura informaţie certă despre “Tăbliţele de la Sinaia” este că sunt “găzduite” în depozitele Institutului de Arheologie “Vasile Pârvan”. Acolo mai există acum doar 35. Plus alte două la Mănăstirea Sinaia. Există însă informaţii că iniţial au fost în jur de 100, iar în unele cercuri se vorbeşte chiar despre câteva sute. Cele mai multe au 10×15 cm, însă există şi exemplare mult mai mari, de până la 30×50 cm. Dar, indiferent de dimensiuni, toate sunt confecţionate din plumb. Iar fiecare dintre ele este acoperită cu inscripţii în relief, cărora li se adaugă nenumărate imagini stilizate. Privite de aproape, şirurile de semne grafice ţi se par oarecum cunoscute: multe dintre ele par a fi litere greceşti. Altele seamănă cu literele latine, iar câteva par a fi semne chirilice. Cercetătorul care încearcă să afle cum au ajuns ele acolo se loveşte însă de un adevărat zid al tăcerii. Un zid compact, în spatele căruia informaţiile certe sunt înlocuite de zvonuri şi informaţii trunchiate culese din documente contradictorii. Iar toate la un loc se adună într-un soi de istorie apocrifă, plasată undeva la graniţa dintre ştiinţă şi legendă. Cu câteva decenii în urmă, tăbliţele s-au aflat şi în atenţia cercurilor ştiinţifice “coordonate” de regimul comunist. Dar despre ele a început să se vorbească “la liber” doar după 1990. Iar publicul larg a avut ocazia să le vadă abia în 2003, când inginerul Dan Romalo le-a publicat în lucrarea “Cronică apocrifă pe plăci de plumb?”, reeditată în 2005 sub titlul “Cronică getă apocrifă pe plăci de plumb?”. Piesele publicate în cele două cărţi au fost fotografiate la mijlocul anilor ’40 chiar de Romalo în depozitul Muzeului de Antichităţi din Bucureşti. Însă nici pe atunci ele n-au beneficiat de atenţia cercetătorilor, ba, mai mult, nu au fost nici măcar inventariate sau menţionate în vreun act oficial. În anul 2004, ziaristul Dumitru Manolache a auzit despre aceste vestigii. Pasionat de istoria veche, el a încercat să afle cât mai multe date despre acest subiect spectaculos. Pe care l-a întors pe toate feţele, abordân-du-l cu metodele specifice ziariştilor de investigaţii. A scormonit prin arhive, a discutat cu puţinii oameni în viaţă care mai ştiau câte ceva. Iar doi ani mai târziu şi-a publicat rezultatele căutărilor în volumul “Tezaurul dacic de la Sinaia – legendă sau adevăr ocultat?”. Primele episoade ale istoriei “Tăbliţelor de la Sinaia” par a fi legate de începutul lucrărilor de construcţie ale Castelului Peleş, a cărui piatră de temeile a fost pusă la 10 august 1875. Pe atunci, locul viitorului edificiu se numea “Poiana Văcăriei”. Înaintea deschiderii propriu-zise a şantierului, acolo s-au făcut anumite lucrări hidrotehnice pentru stabilizarea solului. Inclusiv drenarea unor ape freatice care izvorau dintr-o peşteră din zonă. Cele mai vechi informaţii menţionează că, în acele împrejurări, ar fi fost descoperit un tezaur antic. O comoară din care, alături de alte obiecte de valoare, făceau parte şi un mare număr de tăbliţe din aur acoperite cu inscripţii. În total, câteva sute de kilograme de metal preţios. Descoperirea a fost anunţată, bineînţeles, la Bucureşti. Se mai spune că, după câtva timp, guvernul condus de Lascăr Catargiu ar fi oferit întregul tezaur domnitorului Carol I. Iar predarea s-a făcut în mod oficial în prezenţa unor reprezentanţi ai autorităţilor locale, dar şi ai guvernului. Arhivele păstrate până astăzi nu menţionează însă dominaţia. Dar asta nu e o mare problemă: în timpul primului război mondial, o parte a acestor arhive a ajuns în Rusia, incluse în tezaurul ţării. Şi nu s-au mai întors acasă nici până în ziua de astăzi. Se spune că oamenii “sunt sub vremuri”. Aceeaşi soartă o au însă şi comorile. Zvonurile, niciodată confirmate oficial, dar nici infirmate categoric, spun că pe la 1890 regele Carol I şi-a dat seama că Peleşul va costa mai mult decât banii din averea personală pe care el îi avea disponibili. Motiv pentru care a trebuit să folosească “darul” pe care i-l făcuse guvernul Catargiu. Bun patriot şi iubitor al istoriei neamului pe care fusese chemat să-l conducă, se mai spune că el ar fi cerut părerea unor mari cărturari ai acelor vremuri. Fascinaţi doar de vestigiile care aveau legătură cu Roma antică, se pare că savanţii vremii nu au fost însă prea impresionaţi de acele relicve. Motiv pentru care l-au încurajat pe suveran să le topească şi să utilizeze aurul obţinut pentru finanţarea Castelului Peleş. Mult mai interesat de istorie, regele a dispus totuşi ca, înainte de a fi topite, vestigiile antice să fie copiate în aliaj tipografic. Copiile ar fi rămas la Peleş până în 1947-1948, când, după venirea comuniştilor la putere, au fost transferate la muzeul din Bucureşti. Cam aceasta ar fi istoria, prescurtată şi niciodată asumată oficial, a plăcilor publicate după alte câteva decenii de inginerul Dan Romalo.
Translate
duminică, 15 decembrie 2013
Misterioasele tăbliţe de la Sinaia
Acum, noi îi vedem pe daci cam la fel cum îi vedeau, probabil, şi înalţii funcţionari ai Romei imperiale: nişte barbari care hălăduiau prin sălbăticia munţilor. Trebuie totuşi să recunoaştem că restul lumii antice îi trata cu mult mai mult respect. Herodot spunea despre ei: “Geţii sunt cei mai viteji şi mai drepţi dintre traci. După indieni, neamul tracilor este cel mai mare; dacă ar avea o singură conducere şi ar fi uniţi în cuget, ei ar fi, după părerea mea, de neînfrânt”. Iar dacă Herodot avea în vedere coeziunea politică înseamnă că, la fel ca în zilele noastre, Peninsula Balcanică era şi pe timpul său “butoiul cu pulbere” al Europei. Mai târziu, prin secolul al Vl-lea d.Hr., cronicarul Iordanes nu a ezitat să-i transforme pe conaţionalii săi goţii în “geţi” şi să le atribuie glorioasa istorie a acestora din urmă. Iar din scrierile sale “Geţii” apar ca nişte luptători viteji care, între două războaie, se îndeletniceau cu studiul filozofiei, medicinei sau astronomiei. Alegerea geţilor ca strămoşi exemplari de cronicarul unui neam care se aflase adeseori într-un contact strâns cu vârfurile civilizaţiei de atunci spune foarte multe despre gloriosul popor al geto-dacilor. Şi lasă în urmă o întrebare tulburătoare: putea un asemenea popor să trăiască în afara unui “circuit cultural”? Cărturarii zilelor noastre sunt convinşi că dacii nu cunoşteau scrierea. O opinie categorică, contrazisă însă de autorii antici. În afara acestora, au mai ajuns însă până în zilele noastre şi nişte documente stranii, numite acum “Tăbliţele de la Sinaia”. Se spune că iniţial au fost câteva sute şi erau turnate în aur, metalul rezervat regilor şi zeilor. Acum, se pare că au mai rămas doar câteva zeci, copii turnate în plumb după originalele antice. În general, savanţii le ignoră şi foarte puţini sunt cei dispuşi să le ia în serios şi să le studieze. Dar dacă aceştia din urmă au totuşi dreptate şi “Tăbliţele de la Sinaia” sunt cu adevărat nişte relicve antice, istoria ultimilor 2.000 de ani ar trebui rescrisă. Povestea acestor vestigii controversate conţine însă şi toate ingredientele unei aventuri poliţiste pe care nici măcar Indiana Jones nu ar rata-o: un tezaur străvechi, capete încoronate, politică, servicii secrete şi aur. Foarte mult aur, pe care vremurile, asemeni unui alchimist neîndemânatic, par să-l fi preschimbat peste noapte în plumb. Ocultată sub zvonuri şi contestări vehemente, istoria recentă a acestor “Tăbliţe” ascunde în spatele ei una dintre cele mai tenebroase afaceri legate de nişte relicve străvechi. O afacere stranie care lasă în umbră recentul scandal privitor la brăţările de aur “braconate” în Munţii Orăştiei. Singura informaţie certă despre “Tăbliţele de la Sinaia” este că sunt “găzduite” în depozitele Institutului de Arheologie “Vasile Pârvan”. Acolo mai există acum doar 35. Plus alte două la Mănăstirea Sinaia. Există însă informaţii că iniţial au fost în jur de 100, iar în unele cercuri se vorbeşte chiar despre câteva sute. Cele mai multe au 10×15 cm, însă există şi exemplare mult mai mari, de până la 30×50 cm. Dar, indiferent de dimensiuni, toate sunt confecţionate din plumb. Iar fiecare dintre ele este acoperită cu inscripţii în relief, cărora li se adaugă nenumărate imagini stilizate. Privite de aproape, şirurile de semne grafice ţi se par oarecum cunoscute: multe dintre ele par a fi litere greceşti. Altele seamănă cu literele latine, iar câteva par a fi semne chirilice. Cercetătorul care încearcă să afle cum au ajuns ele acolo se loveşte însă de un adevărat zid al tăcerii. Un zid compact, în spatele căruia informaţiile certe sunt înlocuite de zvonuri şi informaţii trunchiate culese din documente contradictorii. Iar toate la un loc se adună într-un soi de istorie apocrifă, plasată undeva la graniţa dintre ştiinţă şi legendă. Cu câteva decenii în urmă, tăbliţele s-au aflat şi în atenţia cercurilor ştiinţifice “coordonate” de regimul comunist. Dar despre ele a început să se vorbească “la liber” doar după 1990. Iar publicul larg a avut ocazia să le vadă abia în 2003, când inginerul Dan Romalo le-a publicat în lucrarea “Cronică apocrifă pe plăci de plumb?”, reeditată în 2005 sub titlul “Cronică getă apocrifă pe plăci de plumb?”. Piesele publicate în cele două cărţi au fost fotografiate la mijlocul anilor ’40 chiar de Romalo în depozitul Muzeului de Antichităţi din Bucureşti. Însă nici pe atunci ele n-au beneficiat de atenţia cercetătorilor, ba, mai mult, nu au fost nici măcar inventariate sau menţionate în vreun act oficial. În anul 2004, ziaristul Dumitru Manolache a auzit despre aceste vestigii. Pasionat de istoria veche, el a încercat să afle cât mai multe date despre acest subiect spectaculos. Pe care l-a întors pe toate feţele, abordân-du-l cu metodele specifice ziariştilor de investigaţii. A scormonit prin arhive, a discutat cu puţinii oameni în viaţă care mai ştiau câte ceva. Iar doi ani mai târziu şi-a publicat rezultatele căutărilor în volumul “Tezaurul dacic de la Sinaia – legendă sau adevăr ocultat?”. Primele episoade ale istoriei “Tăbliţelor de la Sinaia” par a fi legate de începutul lucrărilor de construcţie ale Castelului Peleş, a cărui piatră de temeile a fost pusă la 10 august 1875. Pe atunci, locul viitorului edificiu se numea “Poiana Văcăriei”. Înaintea deschiderii propriu-zise a şantierului, acolo s-au făcut anumite lucrări hidrotehnice pentru stabilizarea solului. Inclusiv drenarea unor ape freatice care izvorau dintr-o peşteră din zonă. Cele mai vechi informaţii menţionează că, în acele împrejurări, ar fi fost descoperit un tezaur antic. O comoară din care, alături de alte obiecte de valoare, făceau parte şi un mare număr de tăbliţe din aur acoperite cu inscripţii. În total, câteva sute de kilograme de metal preţios. Descoperirea a fost anunţată, bineînţeles, la Bucureşti. Se mai spune că, după câtva timp, guvernul condus de Lascăr Catargiu ar fi oferit întregul tezaur domnitorului Carol I. Iar predarea s-a făcut în mod oficial în prezenţa unor reprezentanţi ai autorităţilor locale, dar şi ai guvernului. Arhivele păstrate până astăzi nu menţionează însă dominaţia. Dar asta nu e o mare problemă: în timpul primului război mondial, o parte a acestor arhive a ajuns în Rusia, incluse în tezaurul ţării. Şi nu s-au mai întors acasă nici până în ziua de astăzi. Se spune că oamenii “sunt sub vremuri”. Aceeaşi soartă o au însă şi comorile. Zvonurile, niciodată confirmate oficial, dar nici infirmate categoric, spun că pe la 1890 regele Carol I şi-a dat seama că Peleşul va costa mai mult decât banii din averea personală pe care el îi avea disponibili. Motiv pentru care a trebuit să folosească “darul” pe care i-l făcuse guvernul Catargiu. Bun patriot şi iubitor al istoriei neamului pe care fusese chemat să-l conducă, se mai spune că el ar fi cerut părerea unor mari cărturari ai acelor vremuri. Fascinaţi doar de vestigiile care aveau legătură cu Roma antică, se pare că savanţii vremii nu au fost însă prea impresionaţi de acele relicve. Motiv pentru care l-au încurajat pe suveran să le topească şi să utilizeze aurul obţinut pentru finanţarea Castelului Peleş. Mult mai interesat de istorie, regele a dispus totuşi ca, înainte de a fi topite, vestigiile antice să fie copiate în aliaj tipografic. Copiile ar fi rămas la Peleş până în 1947-1948, când, după venirea comuniştilor la putere, au fost transferate la muzeul din Bucureşti. Cam aceasta ar fi istoria, prescurtată şi niciodată asumată oficial, a plăcilor publicate după alte câteva decenii de inginerul Dan Romalo.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu